Wednesday, 10 October 2012

Wed 10/10/12 - 1st rent paid

Toinen päivä kuulotestien parissa tänään ja iltapäivällä kotikäynti. Ei mitään ihmeellistä. Käytimme tosin yli puolituntisen etsiessämme taloa ja naista, jolta piti varmistaa, että onko hän lapsen laillinen huoltaja. Täällä tarvitaan vanhemman tai huoltajan erillinen lupa aivan kaikkeen: kuulotesteihin, rokotuksiin, kaikkeen mitä kouluterkka tekee lapselle. Esim. jos lapsi ei tuo erityistä allekirjoitettua lupapaperi kouluun rokotuspäivään mennessä, hän ei saa pistosta. Minun mielestäni siinä on aivan älyttömästi ylimääräistä turhaa vaivaa – kuten tänään todistettiin. Paikallinen käytäntö liittyy jotenkin lakijuttuihin ja allekirjoituksen vanhenemiseen vuodessa.

Kun palasin Merthyriin, kiiruhdin saman tien Prince Charlesin pääkonttoriin maksamaan vuokraa. Sitten juoksin kämpälle hakemaan laskun ja takaisin toimistolle juuri ennen klo 16. Jostain syystä he eivät hyväksy maksamista kortilla täällä, joten maksoin käteisellä – asuinkustannukset tulevat yhteensä maksamaan noin £200 näiltä kolmelta kuukaudelta. Rehellisesti ottaen vihaan käteisen käyttöä, siitä on liikaa riesaa. En tiedä, pitäisikö nauraa vai itkeä: Sivistynyt maa ei vain voi olla toisinaan näin takapajuinen. Olen melko ärsyyntynyt tällä hetkellä… Susanna ja Hanna joutuivat varta vasten lähtemään kaupunkiin nostamaan rahaa. Vuokran eräpäivä on huomenna.

Vuokranmaksun jälkeen palasin kämpälle, söin hieman päivällistä, kirjoitin blogia ja menin suoraan nukkumaan.

~*~*~*~

Another day of audio tests today and a home visit in the afternoon. Nothing too spectacular. We did spend a good half an hour looking for a house and a lady just to confirm if she was the child’s legal guardian. Here they have to have a guardian’s or a parental consent for everything: audio tests, vaccinations, everything the school nurse does to the children. E.g. if the child does not bring the signed consent form to school by the vaccination day, she can’t get it. I think it’s just too much of an extra hassle – like was proved today. It has something to do with the legal issues and signature expiring in a year.

Once I got back to Merthyr I rushed to Prince Charles’ general office to pay my rent. Then I ran to the flat to get the invoice and then back to the office just before 4 pm. For some reason here they don’t accept card payments. So I had to pay by cash – the housing expenses are all going to add up to about £200 cash during these three months. I hate using cash to be honest, it’s a nuisance. I’m not sure whether I should laugh or cry: There’s no way a civilized country can be this retrogressive at times. Quite annoyed at it at the moment… Susanna and Hanna had to go all the way to town just to draw some money. The due date for the rent is tomorrow.

After general office I got back to the flat, had some dinner, wrote on the blog and went straight to bed.

No comments:

Post a Comment