Tuesday, 20 November 2012

Tue 20/11/12 - COPD clinic

Olin tänään aamupäivän lähihoitajan kanssa ja iltapäiväksi menin seuraamaan COPD-klinikkaa - muutamien ongelmien kautta, kun kukaan kotisairaanhoitajista ei oikein tiennyt, että missä ko. klinikan oli tarkoitus olla. Olin siis lähihoitajan ja sairaanhoitajan kanssa vastaanotolla terveysasemalla. Mutta tässä on päivän suurin uutinen: OPIN JOTAIN UUTTA! Opin ihan oikean tavan käyttää inhalaattoreita.

Lisäksi opin paikallisesta tavasta määrätä mm. COPD-potilaille "pelastuspaketteja", joihin kuuluu steroideja ja antibiootteja, joita he voivat alkaa välittömästi käyttämään, jos oireet antavat siihen aihetta. Oikein käytettynä hieno idea >< väärin käytettynä huono idea - kuten niin moni muukin asia.

Ohjaajani kysyi minulta tänään Suomen rikollisuudesta. Välittömästi kysymyksen esittämisen jälkeen edessä ollut auto pysähtyi ja autosta hyppäsi ulos kaksi naista, jotka hyökkäsivät jalkakäytävää pitkin kävelleen kahden miehen kimppuun hakaten heitä nyrkeillä - miehet eivät oikeastaan edes puolustautuneet. Välikohtaus kesti ehkä 5 sekuntia, minkä jälkeen naiset poistuivat sivukadulle ja miehet jatkoivat matkaansa eteenpäin. Mielenkiintoinen välikohtaus keskipäivälle...

~*~*~*~

I spent the morning with the health care assistant and for the afternoon I went to observe COPD clinic - after a few obstacle since none of the district nurses seemed to know where the clinic was supposed to take place. I was with a health care assistant and a nurse at a health centre. But here's the biggest news of today: I LEARNT SOMETHING NEW! I learnt the proper, right way to use inhalers.

I also learnt about a local custom of prescribing "rescue packs" for e.g. COPD patients. The rescue packs consist of steroids and antibiotics which they can start taking if the symptoms justify it. If used appropriately, an excellent idea >< if abused, a terrible idea - like so many other things.

My mentor asked me today about the crime in Finland. Immediately after her question the car in front of us stopped and two women jumped out. They attacked two men who were walking down the street. The women kept punching the men for about 5 seconds - the men didn't really even defend themselves. Then the women turned to the side alley and the men continued their way down the street. An interesting conflict around noon...
Bloggerin korkeampaa matematiikkaa. //
Blogger's higher level maths.

No comments:

Post a Comment