Tulipalokoulutus oli ehkä ainoa uusi ja opettavainen asia koko päivässä. Muutoin oli puhetta käsihygieniasta yms. Ja voin vakuuttaa, että suomalaisille ei kyllä tarvitse käsihygieniasta täällä opettaa. Minun käsilläni on jo vähän liiankin selkeä omatunto. Pääasiassa samanlaisen infotilaisuuden sain Suomessa käytyä kahdessa tunnissa kaksi vuotta sitten.
Meille kerrottiin, että emme saa julkaista humala-kuvia itsestämme
Facebookissa - emmekä saa antaa kavereidenkaan tehdä sitä. Emmekä saa
Facebookissa sanoa, että olemme töissä Prince Charles -sairaalassa. Emmekä saa
kertoa, että opiskelemme sairaanhoitoa. Pitäisiköhän poistaa tili 2,5
kuukaudeksi...
Päätä alkoi päivän mittaan särkeä ja nenä mennä tukkoon. Hankinkin
siis kaupasta joitain sini-punaisia kapseleita, joiden piti auttaa nenän ja
poskionteloiden tukkoisuuteen. Luin pikaisesti ohjeesta, että kaksi kapselia
neljän tunnin välein. No, kaksi kapselia siis nassuun ja hetkeksi lepäämään.
Puolitoista tuntia myöhemmin vointi oli parempi. Päänsärkykin oli poissa.
Ihmettelin sitä tovin, joten päätin lukea sen lääkeselostuksen vähän
huolellisemmin. Yksi kapseli sisälsi 500mg parasetamolia, 25mg kofeiinia ja
6.1mg phenylephrine hydrochloride. Ei siis ihme, että parasetamolilla lähti
päänsärky. Onnekseni en ollut ottanut päänsärkyyn erikseen grammaa Panadolia...
Tästä oli siellä tutustumispäivässäkin puhetta, kun puhuimme
lääkevirheistä. Yleensä ne sattuvat niin, että annetaan lääkkeet väärälle
potilaalle. Potilas katsoo pillereita, kurtistaa kulmiaan, ottaa lääkkeet ja
sitten kysyy: "Mikä se musta tabletti oli? Yleensä mä saan kaksi pilleriä
ja nyt oli neljä. Mikä se musta oikein oli? Se näytti oudolta..." Susanna
kertoi tarinan, että oli saanut lääkäriltä Duactia ja muisti kyllä olevansa
jollekin flunssalääkkeelle hieman allerginen. No, Duactia ensin, sitten soitto
äidille ja sieltä varmistus, että kyllä se oli Duact se allergisoivat lääke.
Jotain itsesuojeluvaistoa pitäisi kai kehittää noiden lääkkeiden
suhteen...
Mutta ihme kyllä, että täällä ohjeessa on tosiaan 1g parasetamolia
neljän tunnin välein, mutta ei yli kahdeksaa kapselia päivässä. Se tekee
kuitenkin 4g parasetamolia päivässä, mikä on jo todellakin maksan
sietorajoilla. Jospa kuitenkin siis otan vain kaksi kapselia kolmesti päivässä.
Lisäksi hieman Strepsilsiä päälle, niin kyllä sitä luulisi maanantai-aamuun
mennessä tervehtyvän.
Hannakin voi jo hieman paremmin.
~*~*~*~
Hanna was still feeling slightly
weak in the morning so I left with Susanna for the hospital's induction day.
We'd been told that it'd start at 9 am but it obviously started at 9:30. We sat
there until a little over 3 pm. Susanna's just started her third year of
studies and I'm on my last year so sitting there with students who had just
started their studies was bound to mean a lot of revising.
The fire training was probably the only new and educational thing the entire day. Otherwise we were taught about hand-hygiene etc. And I can assure you that Finns don't need to be taught about hand-hygiene over here. My hands have a conscience already and it's sometimes a bit too strong even. Basically I managed to go through a similar kind of info in two hours in Finland two years ago.
The fire training was probably the only new and educational thing the entire day. Otherwise we were taught about hand-hygiene etc. And I can assure you that Finns don't need to be taught about hand-hygiene over here. My hands have a conscience already and it's sometimes a bit too strong even. Basically I managed to go through a similar kind of info in two hours in Finland two years ago.
We were told that we are not
allowed to post photos of ourselves drunk on our Facebook - or let friends do
it. And we are not allowed to state on Facebook that we are employed by Prince
Charles hospital. And we are not allowed to say that we are studying nursing. I
wonder if I should delete my account for 2,5 months...
My head began to ache and my nose
started to get blocked during the day. I got some red and blue capsules from
the store. They were supposed to help with the block nose and sinuses. I
quickly read the instructions that two capsules every four hours. So, I took
two capsules and rested for a while. One and a half hours later I was
feeling better. Even the headache was gone. I marveled at it for a while before
I decided to read the medicine description more carefully. One capsule had
500mg paracetamol, 25mg caffeine and 6.1mg phenylephrine hydrochloride. No
wonder my headache was treated with the paracetamol. Luckily I didn’t take
extra 1000mg paracetamol for my headache…
We talked about this during the
induction day today when we discussed medicine errors. Most commonly the nurse
gives medicine to a wrong patient. The patient looks at the pills, frowns,
takes the pills and only then asks: “What was the black on? I usually get two
pills but this time there were four. What was the black one? It looked weird…”
Susanna told me that she had got Duact from her doctor and she knew that she
was allergic to some similar type of medicine. Well, she took Duact first, then
she called her mom only to be confirmed that it was actually Duact to which she
was slightly allergic. One should
probably develop some sense of self-protections concerning the pills…
I was also slightly beffudled as
the instructions say that you can have 1g of paracetamol every four hours but
no more than 8 capsules a day. It still adds up to 4 grams of paracetamol every
day which really is at the end of liver’s tolerance. So maybe I’ll just take 2
capsules three times a day and then some Strepsils. That should make me feel
better by Monday morning.
Hanna is feeling slightly better as
well.
Tämän päiväinen lounas sairaalan kanttiinissa. / Today's lunch at the hospital's canteen.
Kauniit pillerit, joita napsin tällä hetkellä. Ja Tescossa näin paketin, jonka kyljessä oli samosa-pasteijoita ja minut valtasi vahva mielihalu. Mutta voi tavaton, kuinka kamalia ne olivatkaan! // The beautiful pills I'm taking now. And while at Tesco I saw samosas on a packet and suddenly felt this incredible craving. But oh dear me, how awful they were!
Smarties-jogurtti helpotti pahaan makuun suussa Tescon samosojen (kirjoitusasu?) jälkeen. // Smarties yoghurt helped with the nasty taste in my mouth after the Tesco samosas.
No comments:
Post a Comment