Monday, 4 February 2008

Thailand - day 5 (MHS)

Vaihdoin blogin värejä muutaman teidän vuoksi. Tiedätte keitä olette, toivottavasti aiempi tyyli ei häirinnyt liikaa. Eipä kestä kiittää.. ;)

Changed the colours of this blog for you few people out there. You know who you are, I hope the previous style didn't bother you too much. And no problem.. ;)

***

Aamulla nousin ylös vapaaehtoisesti tyttöjen liikuntatuntia seuraamaan ja korjaamaan liikeratoja jne. Olo on edelleen hieman nuhainen, mutta koko ajan paranemaan päin. Timon selkäkin on jo parempi, eikä hän sitten lähtenytkään Chiang Maihin. Toivotaan, että meni nyt kokonaan vaiva ohi. Sitä saa siis ihan luvalla muistaa.
Opetin matikkaa Janetelle ja matikkaa Rositalle. Ovat itse asiassa aika älykkäitä tyttöjä, joten ei ollut kovinkaan vaikeaa. Huomisen kouluaineetkin ovat ihan kunnossa: matikkaa, enkkua, uskontoa ja kemiaa. Kotitalous olisi myös vuorossa huomenna. Teemme ilmeisesti paistettuja tomaatteja. Outoa tehdä ruokaa ja valikoida reseptejä, kun täältä Mae Hong Sonissa ei myydä kermaa ym. muita perustuotteita. Suurin osa maahantuodusta tavarasta, mm. parempilaatuiset juustot, ovat sitten kuulemma myös melko kalliita.

Kävimme tänään heti koulun jälkeen kaupungilla. Vaihdoin euroni bahteiksi ihan mukavasti paremmalla kurssilla kuin mitä Suomessa sain. Pankissa pääsimme Elinan kanssa jonon edelle. On se niin kivaa olla valkoinen! Mutta ihme paperisotaa täälläkin... Laitoin pankissa allekirjoitukseni ainakin kolmeen paperiin sekä yhteen myös muuten nimeni ja osoitteeni. Lisäksi jouduin vielä näyttämään passini virkailijalle. Nordeassa pyysivät vain yhden nimen.
Korjattiin samalla reissulla kypärän visiirikin. Oli mielenkiintoista, kuinka kaupunki näyttää niin erilaiselta, kun näkeekin jotain. Joissain autoissa on kaikkea outoa täälläpäin: vasemmassa etukulmassa lisäpeili valon yläpuolella; konepellin edessä joku muovisuojus. Yhdessä autossa oli joku hormi oikeaa kylkeä pitkin. Mopon kyydissä kulkee helposti kolme isompaakin ihmistä ja laatikko. Aika pelottavaa... Poliisilaitoksen pihalla juoksenteli parikymmentä poliiseja jostain syystä edestakaisin. Poliiseilla on melko epämukavannäköiset tiukat kokounivormut. Mahtavat olla kuumat.
Ostin itselleni tänään välipalaksi pizzaa. Kun odottelimme tilaustamme, muuan pariskunta tuli englanniksi kysymään Elinalta reittiä lammelle, joka sijaitsee siis aivan keskustassa. Olin niin tyytyväinen itseeni, kun tajusin, että minäkin olisin voinut neuvoa heidät oikeaan suuntaan! Alan oppimaan kaupunkia – vaikka hakusessa vähän vielä onkin. Joku thai-nuori ajoi meitä vastaan jonkinsortin kevyttoppatakki päällä. Itse kuolen tänään kuumuuteen, sillä jonkinlaiset hihat on täälläpäin ”säädyllisemmät” kuin pelkkä narutoppi. Mutta kun on niiiiiiiin KUUMA!!! Ehkä tähänkin tottuu.
Timo hieman esitteli tämän koneen vippaskonsteja, joten eiköhän tämä nyt tästä pikkuhiljaa ala sujumaan. Täytyy vielä muutamia ohjelmia varten kokeilla tuota ruokasalin konetta, mutta ehkä tämä tästä. Lähdin illalla Hania lenkittämään Katriinan ja Rositan kanssa. Kauheasti irtokoiria tai vahtikoiria avoimien porttien kanssa. En enää Etelä-Afrikan jälkeen ole oikein luottanut vahtikoiriin. Katriina nosti Hanin aina syliin, kun tuli muita koiria. Hani myös aina alistui jokaikiselle koiralle, jonka kanssa se joutui kontaktiin. Ei välttämättä kovin hyvä merkki...
Sain muutaman radiokanavankin kuulumaan, vaikka en mitään ymmärräkään. Outoa on musiikkikin. Sitten vielä joku ihme lintu piti seinän takana meteliä koko illan, kun lueskelin thai-kulttuurista. Kaikkea sitä maailmasta löytyykin! Thaimaalaiset, kun menevät rannalle, istuvat päivävarjojensa alla, etteivät ruskettuisi, ja selkä kohti merta. Kauneuskilpailuja löytyy kaikkeen lähtöön. Kathoeyt eli ”ladypojat” vetävät helposti usein vertoja naismalleille. Thaimaassa tunnustetaankin kolmea sukupuolta, nainen, mies ja kolmas sukupuoli. Lisäksi kirjassa oli kaikenlaisista eläintappeluista: kukot, kalat, koppakuoriaiset... Enkä oikein ihan kyennyt sisäistämään sitä, kuinka fallistisia esineitä voidaan pitää onnea tuovina. Ehkä opin ymmärtämään tätä kulttuuria vielä.
Iltarauhaani häiritsi myös jokin hämähäkki, jota aluksi luulin nopeuden vuoksi gekoksi, mutta se olikin muuten vain pikakiituri ja ruma. Kun käänsin hetkeksi katseeni pois siitä ja jatkoin lukemista, se oli kadonnut. Täytynee kyllä tarkistaa petivaatteet kahteen kertaan ennen kuin menen nukkumaan.


In the morning I woke up voluntarily for the PE lesson. I was just analyzing because I still feel a bit fluish but I’m getting better all the time. Timo’s back seems to be better as well and he didn’t have to go to Chiang Mai. Let’s hope the problem is gone good.
I taught maths for Janette and maths for Rosita. They are actually both rather clever, so my job is made easy. Tomorrow is all set as well: maths, English, RE and chemistry. Home ec is also tomorrow. We are going to make filled tomatoes with Katriina. It’s weird to pick recipes for they don’t sell e.g. cream here in Mae Hong Son. Most of the imported goods, like better quality cheese, are expensive – or so I’ve heard.
Straight after school we went to town. I changed my euros to bahts and the rates were relatively better than in Finland. In bank they allowed us the skip the whole queue because we were white. But the amount of papers was quite amazing. I signed at least three times and one paper needed my name just to be spelled out and once I wrote down my address. Then I had to show my passport to the clerk. In Nordea (my bank in Finland) they only asked my signature once.
We also fixed the visor of my helmet – finally. It’s funny how the town looks rather different now that I can actually see. Some cars have lots of strange things around here: a mirror above the left headlight; a plastic cover in the front of the bonnet. One car had some kind of tube on its right side. A moped here carries easily three people and a box. It’s pretty scary… At the police station I noticed some twenty men running around for some reason. The police officers have rather unpleasant, tight one-piece uniforms. They must be hot.
Bought myself a pizza today. While waiting for our order, a couple came to ask directions to a near by lake from Elina in English. I was so pleased with myself as I realised that I could’ve pointed them to the right direction. I’m starting to learn myself around! Some young Thai-kid drove past us wearing some heavy looking jacket. I am melting here for it’s not really approved to wear a sleeveless shirt. But it’s sooooo HOT!!! Maybe I’ll get used to this.
Timo instructed me a little with this computer so maybe it will start working according to my liking from here on - slowly but surely, slowly but surely, it’s SHOW TIME! Sorry, had to do that... In the evening I went with Katriina and Rosita to take Hani out. There are so many dogs running in the streets. After South Africa I have not really trusted strange dogs.
I managed to find some radio stations with my cell phone. I naturally don’t understand a word. The music is pretty strange too, like Japanese. And then there was some weird bird making noise behind the wall in the evening when I was trying to read on Thai culture. The things I still don’t understand in the world… Thais go to the beach, sit under their umbrella, for they don’t wish to tan, and they sit their backs facing the sea as well. There are lots of beauty contests in Thailand. Some kathoeys, ”ladyboys” are even prettier than female contestants. They recognise three genders in Thailand: female, male and the third gender. And in the book there were also something about the animal fights: cocks, fishes, beetles... I didn't quite understand how somone can think phallic objects as luck-bringers. Maybe I'll learn.My quiet evening was also disturbed by some kind of a spider. First I thought it as a gecko for it was so quick but it was just fast and ugly. When I took my eyes off it for a few moments to read a little more, it had disappeared. No questioning it: I am to double-check my bed before going to sleep.

No comments:

Post a Comment